Tomo Hunjak: Prikaz glazbene grupe: Tangerine Dream
Tomo Hunjak, MSc Umweltsystemwissenschaften (znanosti o okolišnim sustavima)
Osnovan u šarolikom Zapadnom Berlinu krajem 1960-ih godina prošloga stoljeća, kolektiv glazbenika naziva „Tangerine Dream“ ubrzo je postao jedan od pionira i najznačajnijih predstavnika elektroničke glazbe, čiji bezvremenski zvuk ostaje aktualan i svjež do današnjega dana i čija nepresušna inspiracija već više od pet desetljeća stvara impresivne zvučne i vizualne uratke. Ovaj prikaz njihovoga djelovanja pokušat će prikazati opseg značaja njihovoga zvuka, te Krautrock i elektroničkoga glazbenoga pokreta, čije je karakteristike ovaj kolektiv oblikovao i nadahnjivao.
Osnivač, idejni začetnik i jedini stalni član kolektiva do svoje smrti bio je Edgar Willmar Froese (1944. – 2015.), nadareni njemački umjetnik i glazbenik. Kad je upisao akademiju umjetnosti u Zapadnom Berlinu (slikarstvo i kiparstvo), već je vrlo dobro znao svirati klavir i gitaru te je pod utjecajem psihodeličnoga rocka tražio način za vlastitim zvučnim izričajem. Ranije godine nisu bile veoma plodne i na glazbenom planu su provedene bez većih uspjeha. Doduše, valja istaknuti glazbenu izvedbu u vili Salvadora Dalíja na njegov poziv, nakon što je ostao očaran Froeseovim zvukom posjetivši njegov nastup u Španjolskoj. Taj je susret bio vrlo utjecajan za Froesea, koji se zahvaljujući njemu odlučio za hrabriji i eksperimentalniji zvuk i tako oformio kolektiv „Tangerine Dream“ 1967. godine, čija se ideja stvaralaštva temeljila na zvučnoj improvizaciji i karakteristikama umjetničkoga pokreta nadrealizma. Zvuk kolektiva s vremenom se mijenjao i upijao sve širi spektar uzora, ali neprekidno zadržavajući ideju improvizacije, nadrealizma i uporabe tehnologije u stvaranju zvuka. Froese se usavršavao i na osobnom planu, pa je tako obavljao nekoliko poslova. Čak je i doktorirao psihologiju, međutim nezadovoljan akademijom, odlučio se potpuno posvetiti svojem glazbenom projektu. Bio je osobni prijatelj i izvor inspiracije mnogim poznatim umjetnicima koji su živjeli u Berlinu, od kojih vrijedi posebno istaknuti Iggyja Popa i Davida Bowieja. Iako u dinamičnom i kreativnom umjetničkom okruženju (Zapadnoga) Berlina, Froese nije konzumirao nikakav alkohol, cigarete ni droge, a bio je i vegetarijanac. Neumoran i nadahnut, ostao je glazbeno aktivan sve do svoje iznenadne smrti od embolije pluća 2015. godine u dobi od 70 godina.
„Tangerine Dream“ je, dakle, sve do smrti Edgara Froesea djelovao prije svega kao kolektiv vođen njegovom vizijom, često mijenjajući preostale članove i suradnike. Strukturirani osvrt na njihovo djelovanje moguće je ostvariti grubom podjelom na tri faze; početci, uspon do slave i kasnije godine. Sami početak kolektiva odnosi se na prijelaz desetljeća, iz 1960-ih u 70-te i prvi studijski album „Electronic Meditation“ objavljen je 1970. godine, čiji je zvuk usko vezan uz njemački Krautrock pokret eksperimentalne glazbe. Nadahnut rock žanrom, taj utjecajni pokret uspio je stvoriti svoju psihodeličnu, elektroničku i općenito sastavnicama slobodniju inačicu toga žanra u usporedbi s klasičnijim rockom. S vremenom i tehnološkim napretkom uloga elektronike u tom zvuku postala je sve dominantnija i upravo iz Krautrock žanra i zvučnih improvizacija kasnije su se i rodili žanrovi poput ambijentalne glazbe, post-rocka, techna i drugih. Uz „Tangerine Dream“, neki od najistaknutijih predstavnika Krautrock scene su i izvođači „Kraftwerk“, „Ash Ra Tempel“ i „Popol Vuh“.
Radovi ranijih godina kolektiva „Tangerine Dream“[1] bili su tako tipični predstavnici Krautrock žanra i iz toga razdoblja posebno je značajan album „Zeit“, snimljen 1972. godine, u produkciji utjecajne njemačke izdavačke kuće „Ohr“. Strukturalno sličan stilu kakve simfonije klasične glazbe, zvučno je pak spor, atmosferičan i monolitan. Nadilazi okvire Krautrocka i smatra se začetnikom zasebnoga ambijentalnoga podžanra, dark ambient, također poznatog pod nazivom ambient industrial, koji često koristi vrlo obrađene i improvizirane zvukove. Općenito je zvuk „Tangerine Dream“ kolektiva zasnivan na obradi originalnoga izvora zvuka, npr. zvukovi gitare i ostalih instrumenata i uređaja često bi bili filtrirani ili pomiješani sa zvukovima iz prirode. Iako je Froese bio vrlo dobro upoznat s primjenom tehnologije u glazbi i koristio je vlastite sprave i izume u stvaranju skladbi, elektronski zvuk tada još uvijek nije dominirao u radovima kolektiva. To se promijenilo 1974. godine izlaskom albuma „Phaedra“, u produkciji renomirane izdavačke kuće „Virgin Records“, prvoga albuma izdanoga nakon potpisa ugovora za poznatu britansku izdavačku kuću „Virgin“, koja je prepoznala talent i potencijal Froeseova kolektiva. Na spomenutom su albumu korištena tadašnja najmodernija tehnička dostignuća, pa je tako prvi put TD kolektiv koristio glazbeni sekvencer u stilu koji će postati karakterističan za njihov budući zvuk. Kolektiv je nastavio koristiti inovativnu digitalnu tehnologiju te su tako tijekom 1980-ih godina prošloga stoljeća bili među najzaslužnijim izvođačima u revolucionariziranju zvuka sintesajzera i utjecaja na elektroničku glazbu uopće. U tom su desetljeću sudjelovali i u stvaranju glazbene podloge za više od dvadesetak filmova i održali mnogo nastupa uživo, među kojima je vjerojatno najznačajniji onaj iz 1980. godine u Istočnom Berlinu, čime su postali jedni od prvih većih zapadnih izvođača koji su nastupili u nekoj komunističkoj zemlji.
„Tangerine Dream“ nastavio je svojim snažnim tragom i u 90-ima, kada su u rekordnih pet navrata bili nominirani i za prestižnu glazbenu nagradu Grammy, od 1992. do 1996. godine. Nakon toga, kolektiv predvođen Froeseom kreće u još istaknutiji elektronički zvuk i stvaranje konceptualnih, serijskih albuma, u kojima zadržavaju svoj prepoznatljivi stil i zvuk. TD je stvarao predvođen Froeseom sve do njegove iznenadne smrti 2015. godine, kada nas je napustio, ostavivši za sobom više od stotinu izdanih glazbenih albuma. Međutim, kolektiv tu nije stao, i danas ga sačinjavaju preostala živuća četiri člana od petorice iz 2015. godine. Od njihovih najnovijih radova valja istaknuti zasad posljednji studijski album „Quantum Gate“ iz 2017. godine u produkciji izdavačke kuće „Kscope“, i sudjelovanje u stvaranju glazbene podloge za igru „Grand Theft Auto V“ (2013.), još za Froeseova života. Sve u svemu, riječ je o kolektivu glazbenika i umjetnika koji su nemjerljivo utjecali na niz žanrova i inovacija glazbene scene i bili i ostali nepresušan izvor inspiracija i originalnoga zvuka sada već više od pet desetljeća.
[1] U daljnjem tekstu TD skraćeno za „Tangerine Dream“.