MITOLOGIJA TWIN PEAKSA

 

Godine gospodnje 1990. i 1991. godine Mark Frost i David Lynch promijenili su povijesti televizijskih serija. Taj je dvojac stvorio umjetničko djelo u televizijskom formatu – seriju „Twin Peaks“. Kroz nadolazeće godine ona je stekla velik broj obožavatelja u više generacija i samim time kultni status. Unutar toga, usuđujem se reći umjetničkog djela, stvoren je autonomni sustav mitologije – simbola, arhetipskih karaktera, posebno uređenje kozmosa, heroja i nadnaravnih bića što postoje samo u tom svijetu. Refleksije te serije na popularnu kulturu i kulturu općenito traju još dan danas i za očekivati je da ne će nikada ostariti jer umjetnička djela poput vina s godinama su sve bolja i bolja.

Planirano je više sezona, no zbog produkcijskih razloga snimljene su samo dvije sezone od 30 epizoda, potom film „Vatra hodaj sa mnom“ (predradnja serije), zatim nakon 25 godina i svojevrsna treća sezona „Twin Peaks: povratak“. Čitavu glazbu serije (uvodna špica, glazba vezane za određene karaktere, glazba vezana za određene događaje) radio je sjajan Angelo Badalamenti.

Serija nosi naziv po izmišljenom gradiću tik uz granicu Amerike i Kanade. Pokretač radnje je ubojstvo mlade djevojke Laure Palmer. Taj događaj priziva glavnog heroja serije FBI agenta Dale Coopera (Kyle MacLachlan) i potom njegove kolege: agresivnog FBI agent Alberta Rosenfielda, nagluhog šefa regionalnog FBI-a Gordona Cole (tvorac serije David Lynch) i transvestit agent DEA Dennis (David Duchovny), kasnije isto FBI agent. FBI i njihovi agenti će se prikazati kao neortodoksne birokratske organizacije kojoj nadnaravno nije nešto strano i čiji članovi su ljudi neobičnog pristupa kadri rješavati ono što se čini nerješivo. Ljudi u crnom su arhetip vidljiv u kostimografiji tih agenata. Njihovi postupci su često nerazumljivi postupci kafkijanske birokracije. U američkim serijama često vidimo kako lokalni šerifi, to jest državne službe ne vole kada im nadležnost preuzmu federalne službe jer one nisu iz mjesta u kojem se predmet rješava. Takvo poimanje stvoreno je jedinstveno u Americi zbog federalnog ustroja države. Oni su predstavnici bezlične vlade, bez doma, uvijek stranci gdje god da dođu i uvijek dočekani sa strahom i nelagodom. Koliko je taj arhetip ljudi u crnom jak, govori činjenica da je upravo u 90-tima nastala serija X-files sa spomenutim sporednim glumcem u glavnoj ulozi Fox Muldera – agenta FBI-a koji se bavi istraživanjem paranormalnog. U trećoj sezoni saznajemo više o projektu Plava knjiga, kako FBI naziva taj projekt istraživanja. Nekoliko još agenta FBI kao utjelovljenje arhetipa ljudi u crnom možemo istaknuti: nestali FBI agent Phillip Jeffries (pjevač David Bowie) iz filma 1992. godine i agentica Tammy Preston (pjevačica Chrysta Bell) iz treće sezone Twin Peaksa. Dale Cooper kao čovjek u crnom odjelu (ponekad nosi i smeđi kaput kao odmak od svoje biti) i heroj mitologije voli crni kavu, diktira zbivanje u diktafon tajanstvenoj Diani, oličenje je dobra i poštenja te pravednosti, no ujedno spretan za akciju i veoma pronicljiv u otkrivanju misterija ubojstva gdje ga nadnaravno ne zbunjuje već sasvim normalno to prihvaća kao dio zbilje. U drugoj sezoni otkrivamo da ima tragičnu prošlost (smrt žene od partnera u koju je bio zaljubljen) i nažalost tragičnu budućnost jer znamo da nema heroja bez tragedije i vice versa. Njegova herojska narav privlači žene, u početku već spomenutu nepravedno ocrnjenu Audrey Horne (Shellyn Fenn), kasnije bivšu časnu sestru i oličenje dobre žene Annie Blackburn (glumi Heather Grahm).  Kroz seriju i filmove on otkriva svoju ulogu u borbi svjetova i gubi sebe u toj borbi da bi se našao baš kao Muad'Dib iz Lynchove ekranizacije romana Franka Herberta Dina. Veliki protivnik iz prošlosti (ubio je svoju ženu u koju je Dale bio zaljubljen) i druge sezone serije, Windom Earl je bivši FBI agent kao odmetnuti čovjek u crnom vođen žeđi za moći kroz okultno, to jest stjecanje moći s tzv. Drugog mjesta, onostranog svijeta snova i podzemlja.

Sama fabula ima paralelnu radnju, jednu onirističnu što se odnosi na svijet druge dimenzije i nadnaravna bića, te drugu klasičnu što se odnosi na tipičan svijet u žanrovskoj mješavini kriminalistike, komedije, trilera i svima omiljene sapunice. Filmske scene nalik su snovima jer samo u snovima imamo prijelaz kao rez u montaži (čas ste na jednom mjestu, čas na drugom) pa tako postoji i definicija filma – oniristički prikaz svijeta. David Lynch svoj oniristički svijet razvija u drugim filmovima kao što su Unutarnje carstvo, Mulholland drive i Eraserhead te zanimljivo kao pravi umjetnik čvrsto odbija na upite interpretirati što je zapravo htio reći ili jednostavno ponekad prizna da niti sam ne zna što neka scena znači,  to jest često zna reći kako mu se jednostavno činilo da bi bilo dobro je snimiti. Onirističan i klasičan svijet isprepliću se i utječu jedan na drugog baš kao što san utječe na život i još češće život na san. Sam događaj ubojstva Laure Palmer kao pokretač radnje je sjecište interakcije tih svjetova. U trećoj sezoni saznajemo kako detonacija atomske bombe otvara prolaz između tih svjetova i u naš svijet ulaze strašna bića poput demona (prljavi bradati čovjek) kao iz noćne more, postatomsko doba u kolektivnoj svijesti jest jedna noćna mora zbog saznanja da imamo moć uništiti naš svijet čime bi ujedno nestao naš svijet snova. Ubojica Bob, Div, Jednoruki čovjek, Čovjek s drugog mjesta (patuljak) i sama pokojna Laura Palmer su neka od bića iz tog onirističkog svijeta oslikanog u prepoznatljivoj scenografiji crvenih zastora (simbolika kazališne scene gdje se jedno zbiva na pozornici a drugo iza zavjesa kao paralelizam svjesnog i nesvjesnog, izraz veo sna ili koprena, to jest u ovom slučaju zastor upućuje na nešto postojeće što ne vidimo, a crvena boja je tu kao izraz neke opasnosti) i cik-cak crno-bijele podloge uz pokoji komad namještaja, antički kip bez udova, kao zelene lampe i fotelje. Kasnije se u trećoj sezoni znatno proširuje kroz neobične prostorije i prolaze. Istražujući aktere klasičnog svijeta Dale Cooper istražuje paralelno aktere onirističkog svijeta gdje žive bića dobra i zla. Naziv za taj onirističan svijet mjesta se javlja Crna loža i Bijela loža, asocijacija na svijet masona ima svoj smisao – smisao tajnovitosti i misterije, smisao inicijacije i simbola. To se produbljuje pronalaskom tajne spilje Indijanaca s crtežima sova. Prisutnost Indijanaca je tu i kroz likove šerifovog zamjenika Tommy 'Hawk' Hilla čija intuicija ima svoju funkciju unatoč zapadnjačkoj racionalizaciji njegove odore, možda možemo to povezati sa zanimljivim otkrićem mnogih antropologa: Indijanci i primitivni narodi često ne prave razliku svijeta snova i zbilje, dapače često veću važnost pridaju svijetu snova. Major Garland Briggs kao pripadnik vojne kaste daje kao uloga dodatnu atmosferu tajne jer vojne tajne najviše intrigiraju maštu običnih ljudi, posebice maštu američkog naroda, primjerice u pitanju mita Zone 51. On upućuje na šumu kao izvor opasnosti uz gotovo mistične monologe jer interes vojske leži uvijek u stanju opasnosti.  Šuma oko tog gradića krije mnoge tajne klasičnog svijeta pa tako i onirističnog, grane američke platane (eng. Sycamore tree, lat. Plataus occidentalis) kroz čije lišće šumi vjetar ili možda zvukovi zarobljenih duhova s drugog svijeta ili žrtva s ovog svijeta. Šuma je od iskona budila maštu ljudi što nije niti čudno jer se živjelo uglavnom pokraj šume. Šuma je predstavljala mjesto bogova, izvor hrane i sirovina, a posebno noću šuma ima zlokobnu refleksiju u ljudskom umu kao nešto neprijateljsko.

Nostalgičnu i tužnu pjesmu Sycamore tree izvodi pjevač Jimmy Scott, a napisali su je Angelo Badalamenti i David Lynch:

 

I got idea man

You take me for the walk

Under the sycamore trees

The dark trees that blow, baby

In the dark trees that blow

And I'll see you

And you'll see me

And I'll see you in the branches that blow

 

Grane zatvorene u krug kao prijelaz iz klasičnog u oniristički svijet podsjećaju me na knjigu Zlatna grana od Frazera – grana što služi u Vergilijevoj Eneidi za ulazak u podzemni svijet to jest svijet mrtvih i demona, iliti prema Frazeru mjesto gdje je rob imao priliku boriti se na život ili smrt s kraljem i postati kraljem (mogućnost izvrtanja hijerarhijskog poretka stvari gore i dolje, neba i zemlje). Zla bića iz tog svijet su iznimno opasna po život ljudi (masakr početkom treće sezone, ubojstvo Laure Palmer) i mogu preuzeti identitet ljudi te činiti zlo radi zla. Dale Cooper  kao arhetip čovjek u crnom suočit će se s tim bićem zla/demonom upravo u naizgled mirnom gradiću Twin Peaksu.

Svijet gradića Twin Peaksa podsjeća na gradić iz Lynchovog filma „Plavi baršun“ gdje također glavnu ulogu glumi Kyle MacLachlan. Naizgled mirna površina šarenog gradića skriva grozne tajne (ljubavne prevare, zloupotreba droga, spletke oko novaca, kriminalna djela od otmice do prostitucije ubojstva i krađe itd.) njezinih stanovnika. Ono se razotkriva upravo kroz istragu smrti Laure Palmer kao oličenje mita popularne i dobre djevojke (kraljica maturalne večeri) iza čije se fasade krije sasvim drugačija osoba puna patnje, boli i poroka. „Dinastija“ i „Santa Barbara“ kao popularni TV žanr sapunice iz 80-tih isto nadahnjuju Lynch u vidu komičnosti i dinamičnosti radnje na što on daje jasno do znanja, budući da u dosta scena imamo na tv-u scene neke nepoznate sapunice, gdje u jednom trenutku na sapunici umire zločesti lik umire i Leo kao zlikovac u seriji. Time zapravo kao pravi umjetnik daje do znanja da se i popularna kultura može pametnom upotrebom uklopiti u umjetnost. Što se tiče građana gradića posrijedi je pravo jedno bogatstvo specifičnih karaktera tog mikrosvijeta: stara žena što šeće okolo i razgovara s komadom drva, luda žena Nadine s povezom preko oka, autistični policajac Andy, nasilnik Leo, bogataš Horne i njegov šašavi brat te njegova zavodnička kćer Audrey (ona je kontrapunkt Lauri- naizgled je femme fatal, a zapravo ima zlatno srce, dok je Laura naizgled anđeoska žena, a zapravo vrvi porocima), agorafobičan  Harold Smith opsjednut njegovanjem bilja, mladi motorist kao ideali Jamesa Deana, gradske ljepotice Audrey i Donna, ekscentrični psihijatar sa šarenim naočalama Dr. Lawrence Jacoby, lokalni junak šerif Harry S. Truman, zločesti dečko Billy, njegov otac pripadnik AIR FORCE-a Garlanda, nevjerojatno blag mrtvozornik Will Hayward, zamjenik šerifa Indijanac Hawk. Sa svima njima kroz fabulu stranac Dale Cooper stupa u interakciju i kontakt kroz svoju istragu smrti Laure Palmer.  Pomaknuti karakteri prate čitav filmski opus Davida Lyncha primjerice „Čovjek slon“, „Divlji u srcu“, „Prava priča“ itd, Kada malo bolje razmislimo, svako selo ili mali gradić je na prvi pogled dosadno mjesto, no ako se zadržimo tamo neko vrijeme otkrit ćemo raznolike karaktere, seoske čudake i ljudske tajne tog mjesta te priče o naravnom i nadnaravnom. Dušu grada čine ljudi i ovi su karakteri arhetipsko šarenilo duše tog mitskog gradića: mogu biti komični (Andy i Lucy – čudni šašavi par), mogu biti romantični (Donna Hayward i James Hurley – tinejdžerski par, Shelly Johnson i Bobby Briggs– divlji par u ljubavnom trokutu sa zlikovcem Leom, Big Ed Hurley i Norma Jennings - stariji par u preljubničkom ljubavnom trokutu s ludom ženom iznimne snage i povezom preko oka Nadine Hurley) mogu biti varljivi (Kineskinja Jocelyn Packard - fatalna žena, Benjamin Horne– glavni bogataš u selu sumnjivog karaktera, Thomas Eckhardt – poslovni čovjek iz svijeta s opasnim namjerama), mogu biti opasni kriminalci (braća Jacques i Jean Renault, voditeljica bordela Blackie O'Reilly). Dakle, zapravo sve te ideal tipove ljudskog karakter možemo naći u svakom gradiću Amerike i zbog toga oni imaju gotovo mitski karakter. Interijeri i eksterijeri „Twin Peaksa“ postaju kroz seriju u okviru figure ponavljanja dominantni – raskošni hotel iz drva na slapovima za turiste, dva slapa, kafić sa živom glazbom, zalogajnica s ukusnom pitom od trešnja, kafić, klub knjiških dečki, srednja škola, policijska postaja, šuma i priroda.

Treća sezona širi mitologiju „Twin Peaks“ prema svijetu s tendencijom sažimanja u njega prema kraju, otud valjda dodatak „povratak“ nazivu.  Paralelno, uz klasičnu fabulu, širi se oniristička fabula i nadnaravna bića (čađavi stari bradati crno-bijeli ljudi, biće nalik na mozak sa živcima bez tijela, trepteće tijelo, žena bez očiju, mnoštvo dvojnika stvarnih ljudi itd.) uz one standardne Div i Jednoruki čovjek. Prisutan je vremenski skok radnje od 25 godina, slučajno ili ne, mrtva Laura Palmer je rekla u jednoj sceni Daleu iz prve dvije sezone da će se sve opet događati ponovo za 25 godina, toliko je otprilike trebalo da se snimi nova sezona. Zli dvojnik Dale Coopera s kosom poput Ubojice Boba širi zlo po svijetu kroz organizirani kriminal i sukobljava se ponekad sa zlim kriminalcima koji ne razumiju u potpunosti njegovu mističnu bit te da od njih postoji veće iskonsko zlo. Dale Cooper kada uspije izaći iz svijeta snova na mjesto svog dvojnika stvorenog od zlog dvojnika nekako nije svoj, izgubio je onaj oštar i budni dio sebe, ponaša se kao da mjesečari. On stupa na mjesto jednog od svojih dvojnika Dougie Johnes kao agent osiguranja sa smiješnom obitelji i upliće se u mafijaške poslove s kasinom (elementi slapstick komedije). Igra s dvojnicima glavnog heroja i vođenje dvostrukog ili četverostrukog života je u skladu s američkom mitologijom, zasnovanom na više država gdje su ljudi znali imati više obitelji ili jednostavno nestati iz jedne države i početi živjeti u drugoj državi iznova novim životom (anegdotalna rečenica - otišao je po cigarete i više ga nismo vidjeli). Zanimljivo u novoj sezoni imamo puno novih uloga (tinejdžeri s problemom droge, novi stari šerif Truman po simbolici prezimena rodbinski, dečko sa zelenom rukavicom) i kratkih retardacija glavne fabule (primjerice san o Monici Bellucci gdje ona igra cameo ulogu, dvije djevojke vode beznačajni razgovor prije odjavne špice glazbene grupe „Au revoir Simone“). Agenti FBI-a Gordon Dale i Tammy love zlog dvojnika diljem Amerike. Paralelno, dok Dale Copper traži put k sebi, gledamo scene iz Twin Peaksa kako tko živi nakon 25 godina: Andy i Lucy imaju sina kao parodiju Marlon Branda na motoru, zločesti Boby postane dobar zamjenik šerifa kao odmetni sin, psihijatar vodi ilegalnu radio postaju s teorijama urote itd...Većinu tih uloga tumače isti glumci kao otprije 25 godina. Svaka epizoda završava glazbenim spotom u kafiću s nizom poznatih grupa (primjerice „Au revoir Simone“, „Nine Inch Nails“, „Chromatics“ itd.), što nije čudno jer se Lynch sam bavi glazbenom produkcijom i u tom svojstvu je nastupao kod nas u Tvornici jednom prilikom. Šuma opet otvara vrata između dva svijeta, bića iz svijeta snova ulaze u zbilju. Distorzije između dva svijeta se šire po cijelom svijetu. Pojavljuje se kao ključna uloga Diana kojoj je Dale diktirao u prve dvije sezone izvještaje o svojoj misiji u Twin Peaksu i ona kao žena heroja je izuzetno bitna za razrješenje dramskog sukoba. Je li slučajno što je u grčkoj mitologiji Dijana božica lova i što je njeno lovište šuma? Konačno, Dale Cooper nakon suočavanja sa zlim dvojnikom postane ponovno svoj uz pomoć običnog čovjeka i gumene zelene rukavice (arhetip neobičnog super junaka). No, to nije kraj. On kreće u svoj posljednji pothvat – spasiti Lauru Palmer od smrti. Njegov pothvat je čitavo vrijeme bio post facto, otkriti i kazniti krivca, a nakon toga nije ništa više preostalo za heroja, osim pokušati prevariti zlu sudbinu Laure Palmer – spasiti je od ubojstva. Završetak i rasplet tog nemogućeg pothvata Dale Coopera morat ćete tumačiti sami, Lynch vam ne će ništa reći, ionako on je samo medij kroz kojeg autentična američka mitologija progovara u svom najčišćem obliku.

Izvor:

  1. https://www.imdb.com/title/tt4093826/
  2. https://www.imdb.com/name/nm0000186/
  3. https://www.imdb.com/title/tt0098936/
O autoru